Sider

søndag den 14. august 2011

HO HO

Hokaido ;O)

For første gang har jeg haft hokaidogræskar i haven. Den fylder og breder sig gladeligt mellem mine rødbeder og radisser - 4 x 1,5 meter plus det løse!


Og hvad kom der så ud af det - jo, to fine græskar ;O)


For et par vintre siden blev jeg præsenteret for græskar-chili suppe - himmelsk!
Nu er det så, at jeg vil forsøge med den hjemmegjorte af slagsen.

Kender du en SUPER FANTASTISK opskrift på en græskar-chili suppe, som du mener at jeg absolut må prøve, så hører jeg gerne fra dig ;O)

6 kommentarer:

  1. Det gør jeg ikke Kirsten, men jeg bliver lige nødt til at kommentere den fantastiske farve både blomst og frugt har.
    God mandag til dig...

    SvarSlet
  2. Nej, desværre - ingen opskrift herfra.
    Men jeg har haft dem før, og plukkede dem inden de blev så mørke. Jo, mørkere jo tykkere skræl. De kan også bruges i boller og kager, de kan udhules og fyldes med fars. De kan skæres i stykker, krydres godt og steges i ovnen og serveres som tilbehør. Når de er plukkede, kan de holde sig sååååå lææænge og kan ligge i en kurv og pynte på terrassen eller ved døren ;)

    SvarSlet
  3. Prøv at se her :

    http://spisordentligt.blogspot.com/2006/09/krydret-grskarsuppe.html

    Den får en masse roser - så måske. :)

    SvarSlet
  4. Det har jeg ikke, men send en forespoergsel til bloggen "newyorkerby heart" hun er knaldgod til saadan noget.

    SvarSlet
  5. Ulla - tak og i lige måde ;O)

    Mariannel - jeg vil straks høste mine, for jeg gider da ikke tykke skræller - tak for tipset ;O)

    Lin - Det vil jeg forsøge, tak ;O)

    SvarSlet
  6. Hej Kirsten,

    Tak for i går :-)

    Jeg har en super god opskrift på Hokkaidosuppe, opskriften har været med i en af kasserne fra aarstiderne.

    Hokkaidosuppe med Dukkah
    4 personer
    1 Hokkaido-græskar, 1 løg, 1 spsk. olivenolie, havsalt og friskkværnet sort peber, 1 lys bouillon, 1 rød peber, frisk rød chili, 1 spsk. spidskommen, 1 spsk korianderfrø

    Skur eller skræl græskaret. Hvis skallen er tynd, behøver du ikke fjerne den - den giver suppen en endnu dybere farve, flæk og fjern kernerne. Skær græskarkødet i tern, og sauter det, sammen med grofthakkede løg, i ledt olie i en rummelig gryde.
    Kryder med salt og peber, hæld bouillon ved, så det dækker, og lad det koge sagte.
    Skær peberfrugt i tern, kom i gryden sammen med finthakket chili og ristede krydderier. Kog ca. 10 minutter, og blend til suppen er helt glat. Kog suppen op, og tilsæt kokosmælk.
    Lad suppen kogen igennem, og smag til med chili, salt og peber. Server med friskbagt naan brød eller dukkah til at drysse på.

    Annie

    SvarSlet